Het HagaZiekenhuis moet opnieuw door het stof omdat medische gegevens zonder toestemming van de patiënt terechtkwamen bij een commerciële partij. De vraag is hoe dat kan, na twee eerdere blunders met gevoelige informatie.
Deze week zijn 6500 patiënten door het HagaZiekenhuis ingelicht. Ze krijgen te horen dat hun gegevens jarenlang onrechtmatig met een commercieel bedrijf zijn gedeeld. Het gaat om mensen die door hun huisarts naar de kno-afdeling zijn doorverwezen en daar een vragenlijst van ConsultAssistent moesten invullen. Die lijsten helpen de artsen in het Haga om sneller een diagnose te stellen.
Op de website van het ziekenhuis stond het ook duidelijk: ‘Vul voor uw bezoek de vragenlijst in.’ Die vragen variëren. Ze gaan over kortademigheid en over de medicatie die een patiënt slikt, tot over ouders die roken. Het zijn patiëntgegevens die alleen voor de arts bestemd zijn. Medische gegevens die persoonlijk zijn en die meer waard zijn dan bijvoorbeeld bankgegevens.
De bewuste vragenlijsten zijn bedacht en opgesteld door Outcome Measurement, een bedrijf dat mede werd opgericht door kno-arts Henk Blom. Hij is één van de zeven kno-artsen in het HagaZiekenhuis. Een arts met aanzien binnen zijn vakgebied bovendien. Hij doet veel onderzoek naar de ziekte van Ménière (een ziekte waarbij sprake is van een niet goed werkend binnenoor, red.). Mede dankzij zijn bijdrage kreeg het HagaZiekenhuis begin dit jaar een subsidie van 1,4 miljoen euro voor verder onderzoek.
Lees hier de onthulling: HagaZiekenhuis opnieuw de fout in met gegevens van 6.500 patiënten
Lees hier de reconstructie: Derde blunder met gevoelige informatie: Waar gaat het toch mis bij het Haga?